9704042

تلفات برق در چهار سال آینده ٩ درصد کاهش می‌یابد

تلفات برق در چهار سال آینده ٩ درصد کاهش می‌یابد

معاون وزیر نیرو در أمور برق و انرژی گفت: با برنامه ریزی های و تلاش‌های انجام شده تا کنون تلفات برق از ۱۵ درصد به ۹/۱۰ درصد رسیده است و در ادامه روند کنونی در چهار سال آینده تصمیم بر آنست که این مقدار تلفات به ۹ درصد کاهش یابد.

همایون حائری در دوازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی در ایران نسبت به متوسط جهانی بالاست، گفت: برای غلبه بر مشکل شدت انرژی چاره‌ای جز مدیریت تقاضا در کشور نداریم.

به گفته وی مدیریت تقاضای انرژی در زمینه‌های مختلف زندگی به مفهوم نهادینه کردن رفتار منطقی در انسان به منظور بهره‌گیری مطلوب از انرژی است. نقطه آغاز مدیریت انرژی، لزوم تدوین و اجرای سیاست‌های جامع در زمینه انرژی شامل چارچوب‌های مفهومی در برگیرنده مفاهیم اقتصادی، اجتماعی، فنی، رفتاری و … است. وی افزود: به بیان دیگر، مدیریت تقاضا قبل از هر چیزی یک مقوله سیاست‌گذاری است که تلاشی جامع‌نگر، مدبرانه، هوشمند، دامنه‌دار از گذشته و به سوی آینده و همچنین عزم آحاد جامعه را می‌طلبد.

او با بیان اینکه تجارب جهانی نشان داده است برای یادگیری ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی در جوامع، تدوین استراتژی‌ها و سیاست‌های آموزشی و انگیزشی در بخش‌های مسکونی، عمومی، تجاری و صنعتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: در بعد فنی و تکنیکی بهره‌وری بیشتر انرژی الکتریکی و چرخش بیشتر به مسایل زیست محیطی از موارد مهمی است که در وزارت نیرو توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

وی اظهار کرد: در سالهای اخیر، هم در بعد ایجاد زیرساخت‌های قانونی و هم در بعد عملیاتی، با فراهم سازی مقدمات اجرای بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و قوانین مدون در برنامه‌های پنجم و ششم و برنامه‌های وزیر نیرو در دولت دوازدهم گام‌هایی برداشته شده است.

وی ادامه داد: جهت بهره‌وری بیشتر انرژی الکتریکی علاوه بر مکانیزم تعرفه از طریق بکارگیری تجهیزات با راندمان بالا در بعد مصرف و همچنین افزایش راندمان بخش تولید و شبکه های انتقال و توزیع برق می‌توان بدان دست یافت.

او با بیان اینکه ادامه روند مطلوب کاهش تلفات مقوله مهم دیگر تلفات شبکه برق است که هزینه‌های سنگینی را به صنعت برق تحمیل می‌کند گفت: برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات از اهداف اصلی صنعت برق در ایران است. با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های انجام شده تا کنون تلفات برق از ۱۵ درصد به ۹/۱۰ درصد رسیده است و در ادامه روند کنونی در چهار سال آینده تصمیم بر آنست که این مقدار تلفات به ۹ درصد کاهش یابد.

به گفته وی در این راستا برنامه‌های کاهش تلفات در زمینه‌های غیرفنی و فنی با استفاده از تجهیزات و طراح‌های نوین در دستور کار قرار دارد که اقدامات فوق قطعاً باعث کاهش متوسط خاموشی برق به ازای هر مشترک خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی عنوان کرد: علیرغم مدیریت تقاضا و الگوی مصرف و بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر با عنایت به اینکه تأمین برق مطمئن از وظایف اصلی وزارت نیرو است و با توجه به متوسط شش درصدی رشد مصرف برق طی چند دهه اخیر، لذا وزارت نیرو احداث ۲۰٫۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق را برنامه ریزی کرده است تا بتواند همگام با رشد چهار درصدی پیش‌بینی شده طی برنامه توسعه ششم، انرژی الکتریکی لازم را به عنوان زیرساخت توسعه و رفاه همه جانبه کشور به موقع تأمین کند.

او با بیان اینکه در این رویکرد افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود و تولید و استفاده از توربین‌های با راندمان بسیار بالا در دولت دوازدهم در دستور کار صنعت برق قراردارد. اظهار کرد: به همین منظور در جهت مدیریت انرژی در بخش عرضه کشور با توجه به مفاد برنامه ششم توسعه، راندمان متوسط نیروگاه‌های کشور در طی دولت دوازدهم باید حداقل به ۴۰ درصد برسد.

وی افزود: این هدف از طریق بکارگیری فن­آوری‌های جدید در ساخت نیروگاه‌ها و از جمله استفاده از توربین‌های گازی کلاس F و H ، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از طریق افزودن بخش بخار، اجرای پروژه‌های بازتوانی نیروگاه‌های بخار قدیمی و طرح‌های بهینه سازی تجهیزات تولید برق، محقق خواهد شد.

وی درباره مدیریت مؤثر مصرف توان و انرژی، گفت: روند مصرف برق در ۱۰ سال گذشته رشد ۶ درصد را نشان می‌دهد که با فرض همین رشد در سال ۱۴۱۵ ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور به بیش از ۱۸۰٫۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

او اظهار کرد: صنعت برق جهت پاسخگویی به این نیاز مصرف رو به رشد متقاضیان برق، نیاز به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری خواهد داشت که سالانه به میزان ۵ میلیارد دلار بالغ خواهد شد که چالش جدی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با ملاحظه منحنی تداوم بار مشخص است که فقط برای ۳۰۰ ساعت در سال تداوم بار در سطح پیک است که برای جلوگیری از افزایش مصرف برق در کشور ضرورت دارد، جامعه علمی و نخبگان صنعت برق، روش‌های خلاقانه‌ای برای کاهش نیاز حداکثر مصرف برق ارائه کند، در این زمینه دستیابی به تکنولوژی‌های جدید تولید، انتقال و توزیع برق باید بطور جدی مدنظر برنامه ریزان صنعت برق قرار گیرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

مطالب اخیر