970501

دستاوردها و راهبردها گروه مپنا در سال ۱۳۹۶

دستاوردها و راهبردها گروه مپنا در سال ۱۳۹۶

دکتر علی آبادی در مجمع سالانه گروه مپنا با تشریح دستاوردهای گروه در سال ۹۶ از برنامه‌ریزی جهت افزایش مجدد سرمایه مپنا از محل سود انباشته و عرضه بخشی از سهام نیروگاه‌ها در بورس خبر داد.

دکتر علی‌آبادی، موضوعات اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۶ را مورد توجه قرار داد و از تداوم تلاش‌های مدیریت این گروه جهت دریافت مطالبات مپنا از کارفرمایان سخن گفت.

وی همچنین با اشاره به حمایت‌های قاطعانۀ مقام‌های ارشد کشور از مجموعه مپنا به عنوان نهادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، از استراتژی‌های چندگانۀ مپنا در طول سال ۱۳۹۶ در حوزه نیروگاهی برای “رقابت با شرکت‌های بین‌المللی در بازارهای جهانی با وجود معضل دمپینگ، تمرکز بر حوزه بازار، مشکلات تأمین مالی پروژه‌ها، برنامه‌ریزی جهت تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی، مراحل انتقال تکنولوژی توربین کلاس F در شراکت با زیمنس، عقد قراردادهای همکاری و شراکت با شرکت‌های معتبر جهانی، بهره‌برداری بهینه از نیروگاه‌های مپنا در سطح کشور، استفاده از سیستم ACC جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برنامه‌ریزی جهت اضافه شدن توربین  MGT – 40‌و MGT – ۷۵ به سبد محصولات مپنا در آینده خبر داد و تصریح کرد: با وجود همه مشکلات، مپنا روی پای خود ایستاده است و توانسته در صحنه‌های جهانی بدرخشد و در رتبه‌های ممتاز بین‌المللی خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: با وجود محروم ماندن گروه مپنا از دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، ما ناامید نشدیم و به عنوان مثال به صندوق پروژه برای پروژه عظیم سیکل ترکیبی نیروگاه پرند و تامین منابع داخلی برای پروژه های عسلویه و توس روی آوردیم، به عبارت دیگر، بسیاری از چالش‌ها با این نوآوری‌ها در گروه مپنا به فرصت تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: ما امروز از توان ساخت هر نوع توربین بادی موردنیاز در سطح کشور برخورداریم و براین اساس توربین بادی ۴ مگاوات را ارائه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولید و ساختِ فهرست بلندی از تجهیزات موردنیاز در صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی و حوزه جدید سلامت، افتخار بزرگی برای مپناست که در سال‌های اخیر با بومی‌سازی و تامین نیازهای کشور محقق شده و تجارت بسیار خوبی در مپنا شکل داده است.

دکتر علی‌آبادی در توضیح عملکرد گروه مپنا در بخش نفت و گاز در سال ۱۳۹۶ به ارائۀ خدمات مپنا در فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی و استقرار توربوکمپرسورهای موردنیاز در ایستگاه‌های تقویت فشار سراسری، انجام عملیات حفاری دریایی و خشکی اشاره کرد و از اخذ مدارک مربوط به تایید رضایت‌مندی کارفرما در همۀ پروژه‌ها خبر داد.

وی افزود: گروه مپنا در صنعت نفت کشور عراق نیز با اخذ تأییدیه صلاحیت، موفق به ثبت نام خود در لیست پیمانکاران اصلی برای فعالیت حفاری و توسعه میادین به طور همزمان از شرکت حفاری آن کشور شده است.

وی دربارۀ عملکرد مپنا در بخش حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: با پایان قرارداد یکصد و پنجاه دستگاه لوکوموتیو ایران سفیر، در حال اجرای قرارداد جدید جهت تولید ۵۰ دستگاه دیگر از این نوع لوکوموتیو و نیز قراردادهای محصولات جدید در حوزه ساخت یا بازسازی ناوگان ریلی هستیم. در حال طراحی لکوموتیو برقی هستیم، ضمن آنکه برای نخستین بار لکوموتیو باری مپنا عرضه شده و لکوموتیوهای تونلی نیز در سبد محصولات مپنا قرار دارند.

وی گفت: کار مهم دیگر مپنا، تجهیز شهرهای کشور به مترو است. در خط ششم مترو نیز پیشنهاد کردیم که ناوگان خط شش را مپنا تأمین کند و به نظر می‌رسد مورد استقبال کارفرما نیز قرار می‌گیرد.

دکتر علی‌آبادی با اشاره به فعالیت‌های گروه مپنا در حوزه سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶، گروه مپنا در پروژه‌هایی از جمله قشم، رودشور، سبلان، ارومیه، ارس و زنجان با بخش خصوصی و یا دولتی طرف قرارداد شد و LC بسیاری از این پروژه‌ها گشایش شده و یا در مراحل انجام است. همچنین مپنا مدتی است که به حوزه آب ورود نموده که پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا تجربه بسیار موفقی در این عرصه بوده است، به گونه‌ای که آب قشم با نام مپنا عجین شده است، ضمن آنکه LC قرارداد جدید ۵۰۰ مگاواتی دیگری را نیز دریافت کردیم و پروژه مشابهی نیز با همین تکنولوژی در بوشهر احداث خواهیم کرد.

مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به اقدامات شرکت‌های بین‌المللی رقیب در ایجاد زیرساخت‌های فعالیت در حوزۀ پزشکی و سلامت، از اقدامات راهبردی مپنا در ساخت تجهیزات تصویربرداری و تأمین نیازهای مرتبط با دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: حضور مپنا در عرصه سلامت به اندازه‌ای ارزشمند بوده که با ورود مپنا به این حوزه، بسیاری از کالاهای مشابه با افت قیمت مواجه شده است. در حوزه ICT نیز با وجود سرعت تحولات روزافزون، گروه مپنا اولین مرکز پایش وضعیت نیروگاه (CM) را ایجاد نموده که به عنوان خدمات پس از فروش اقدام بسیار ارزشمندی است و نرم‌افزار و سخت‌افزار آن تهیه شده است. وی برقی سازی را در دوران جدید بسیار مهم دانست و گفت: ما در سمت و سویی قرار گرفته‌ایم که بسیاری از شهرهای بزرگ به سمت خودروهای برقی حرکت می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم این مهم در کشورمان با محصول بومی و مپنا محقق شود.

دکتر علی‌آبادی در پایان با بیان خبری خوش به سهام‌داران، از برنامه‌ریزی جهت افزایش مجدد سرمایه مپنا از محل سود انباشته و عرضه بخشی از سهام نیروگاه‌ها پس از طی تشریفات قانونی در بورس  خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا این مهم با رعایت تشریفات قانونی اجرایی شود.

 

 

منبع: گروه مپنا

مطالب اخیر